Ontdreunen van het casco
Hoe voorkomt u geluidsoverlast aan boord van uw boot of jacht? Trillingen in het casco en geluiden van de motor, schroef of boegschroef kunnen het vaarplezier flink verstoren. Ontdreuning biedt een slimme oplossing. Deze techniek helpt hinderlijke geluiden te verminderen en maakt uw schip een stuk aangenamer. Lees hier hoe ontdreuning werkt en wat u kunt doen om uw boot stiller te maken?
Wat is ontdreuning?
Ontdreuning is een techniek die geluidsoverlast vermindert door trillingen in plaatmaterialen zoals aluminium, staal en kunststof te beperken. Deze materialen kunnen hinderlijk geluid produceren bij aanraking, zoals het geluid van een gong. Door ze te verzwaren met speciaal materiaal wordt de trilling gereduceerd en geluidshinder voorkomen.
Hoe werkt ontdreuning?
Ontdreuning werkt door massa toe te voegen aan het materiaal. Dit gebeurt met ontdreuningsmaterialen die trillingen absorberen en de beweging van het materiaal beperken. Het resultaat is minder geluidsoverdracht en een verminderde geluidsoverlast.
Trillingen in het casco
Op boten en jachten vormen trillingen vaak een bron van geluidshinder. Deze ontstaan door motoren, schroeven of boegschroeven en verspreiden zich via het casco naar de rest van het schip.
Trillingsdempers onder de motor
Allereerst is het belangrijk dat de motor op goede trillingsdempers staat. Zo beperk je geluid en trillingen. Zorg ervoor dat deze dempers tijdig worden vervangen voor optimale werking.
Ontdreunen van het casco
Verdere trillingen kunnen worden voorkomen door het casco rond de motor (en vaak ook boven de schroef) te ontdreunen. Voor een stalen boot adviseren we het casco rondom de motor, schroef en/of boegschroef te ontdreunen met EASYdemp Marine zelfklevende ontdreuningstegel of de EASYdemp zelfklevende ontdreuningsplaat.
Hierdoor worden trillingen bij de bron gedempt en wordt voorkomen dat deze trillingen zich verplaatsen door het casco.
Geluid van de schroef of boegschroef
De schroef of boegschroef kan geluid veroorzaken door bewegende onderdelen en cavitatie. Door ontdreuning aan te brengen op de romp nabij de schroef worden resonanties gedempt en wordt hinderlijke geluidsoverdracht via het water voorkomen.
De schroef of boegschroef van de boot veroorzaakt geluidshinder als gevolg van de bewegende onderdelen, bijvoorbeeld de as. Ook kan schroef cavitatie via het water aan de romp van de boot worden doorgeven, waardoor de romp van het schip in trilling wordt gebracht.
Geluidshinder door cavitatie kan worden tegengegaan door de romp nabij de schroef te voorzien van ontdreuningstegels of platen. Hierdoor worden resonanties in de romp gedempt in plaats van voortgeplant.
Welke producten u het beste kunt gebruiken
Wij raden de volgende producten aan:
Met de juiste ontdreuningstechnieken maakt u uw boot niet alleen stiller, maar ook comfortabeler. Heeft u vragen over de juiste aanpak? Neem gerust contact met ons op!